build.mk Homepage
Forum Home Forum Home > Главни теми > Урбани прашања > Јавен превоз
  Active Topics Active Topics
  FAQ FAQ  Forum Search   Register Register  Login Login

Трамвај Скопје ( Лесна железница / LRT )

Bookmark and Share
 Post Reply Post Reply Page  <1 2425262728 60>
Author
Message
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
Supervisor View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 28-Jan-2008
Location: skopje
Online Status: Offline
Posts: 1220
  Quote Supervisor Quote  Post ReplyReply #501 Posted: 11-Oct-2010 at 23:33

Мислам дека темава за шински сообраќај низ Скопје пропадна. Се префрливме на инфраструктурни проекти кои ги НЕМАМЕ и без кои не може да се размилсува за воведување на шински сообраќај.
Не е рационално на неизграден тунел, јужен булевар и други приоритетни траси кои се капитални да се инвестира во шински сообраќај.
Едноставно Скопје е неизграден град би рекол меѓу ретки што има голем простор за развивање на сообраќајната недоизградена мрежа во централното и поширокото градско подрачје. Единствено го поддржувам само поради загадувањето и претераното користење автомобили.
Затоа сметам дека идејава не треба да се форсира и дека треба да се работи на овие капитални сообраќајни проекти па по нивната изградба да се почне со некоја едноставна ЛРТ мрежа која би го користела Јужен и тунелот под плоштад.
NewYork-London-Paris-Moscow-Tokyo-Skopje
Back to Top
Dexter26 View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 19-Nov-2010
Online Status: Offline
Posts: 2035
  Quote Dexter26 Quote  Post ReplyReply #502 Posted: 20-Nov-2010 at 02:09
А бе србиве за една или две години ќе започнат да градат метро, кое се очекува да биде готово до 2015, а ние улициве не знаеме да си ги средиме, а за трамвај па да не правиме муабет.
Back to Top
lslcrew View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 14-Jan-2008
Location: Skopje
Online Status: Offline
Posts: 10988
  Quote lslcrew Quote  Post ReplyReply #503 Posted: 22-Nov-2010 at 11:18
Избран консултант за изработка на студија за трамвај



Град Скопје ја избра понудата на унгарската компанија Виалто Консалтинг и англиската компанија ЕЦ Харис Лтд за консултанти за проектот за трамвај во Скопје.

Задача на консултантите е во рпвата фаза да изработат студија за концесионирање на трамвајскиот превоз и целосна студија за трамвајски превоз во Скопје.

“Во втората фаза ќе работат на изработка на тендерската документација за концесионирање, ќе се ангажираат на деловна афирмација на проектот во меѓународни рамки, а во завршната фаза ќе се ангажираат и околу изборот на концесионер, изработката на дооговор за концесионирање, како и за неговото склучување“, се вели во информацијата од ГРАД Скопје.
Консултантите проектот за концесионирање треба да го завршат за една година од потпишувањето на договорот.

Проектот за трамвај во Скопје се најавуваа со години наназад како најдобро решение за јавниот превоз во градот.

http://www.netpress.com.mk/vest.asp?id=79460&kategorija=1
Back to Top
FoSsiL View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 01-Mar-2009
Location: Аеродром
Online Status: Offline
Posts: 4699
  Quote FoSsiL Quote  Post ReplyReply #504 Posted: 22-Nov-2010 at 11:37
 оххх јееа бејбе.... држам палци... во секој случај добра вест... што ви реков...
Back to Top
my Macedonia View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 09-Oct-2008
Location: 🇲🇰🇨🇭
Online Status: Offline
Posts: 4078
  Quote my Macedonia Quote  Post ReplyReply #505 Posted: 22-Nov-2010 at 12:00
Originally posted by FoSsiL

 оххх јееа бејбе.... држам палци... во секој случај добра вест... што ви реков...

PreviousCheers


Back to Top
Observer View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 13-Oct-2010
Location: MK
Online Status: Offline
Posts: 271
  Quote Observer Quote  Post ReplyReply #506 Posted: 22-Nov-2010 at 12:06
Јас сум малку скептичен во однос на тоа како трамвајот ќе влијае на сообраќајот. Во смисла дали се одзема просторот за автомобили, дали тоа ќе значи побавно возење на автомобилите и тн. ?
Back to Top
mirakuliks View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 06-Feb-2010
Location: New York
Online Status: Offline
Posts: 831
  Quote mirakuliks Quote  Post ReplyReply #507 Posted: 22-Nov-2010 at 12:25
Originally posted by Observer

Јас сум малку скептичен во однос на тоа како трамвајот ќе влијае на сообраќајот. Во смисла дали се одзема просторот за автомобили, дали тоа ќе значи побавно возење на автомобилите и тн. ?


Не заборавај дека идеата е преку трамвајскиот сообраќај да се растерети автомобилскиот
Back to Top
my Macedonia View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 09-Oct-2008
Location: 🇲🇰🇨🇭
Online Status: Offline
Posts: 4078
  Quote my Macedonia Quote  Post ReplyReply #508 Posted: 22-Nov-2010 at 12:34
Za haosot kje se grizat ungarskata i angliskata kompanija, znaci se kompanii sto doagjat od drzavi sto znaat nesto!   ne e kako da kazam ,, kineska roba,,
Back to Top
nylon View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 23-Oct-2010
Online Status: Offline
Posts: 168
  Quote nylon Quote  Post ReplyReply #509 Posted: 22-Nov-2010 at 17:13
Зошто барем најоптоварената линија, онаа која тргнува од Лисиче, а завршува во Ѓорче Петров не се одвои од автомобилскиот сообраќај. Ако не се одвои нема да биде ефикасно ЛРТ-то. Со надоградба на 9-10 раскрсници на две нивоа и тунел од Народна Банка до Соборна црква би се добила непреќината траса за ЛРТ, која би можела да оди по средината на булеварите Јане Сандански, Кузман Јосифовски-Питу и Партизанска. Ако се огради трасата и каде што се наоѓаат станиците да се направат подземни премини кои би се користеле и како влезови за станиците (Се влегува од двете страни на булеварот, и на средината негде на подвозникот да биде влезот на станицата каде што би имало рампи, па потоа по скали би се одело горе на станицата на сегашните жардиниери). Со тоа покрај што ќе се овозможи далеку погоелма брзнина на лрт-то и ќе се обезбеди сигурна наплата на билетите (нешто како во метро системите), ќе се подобри и протокот на автомобили, бидејќи раскрсниците ќе бидат на две нивоа, односно ќе нма раскрсници.

Чисто како идеја, оддамна ми има текнато, па сакам да слушнам ваши размислувања.
Back to Top
Observer View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 13-Oct-2010
Location: MK
Online Status: Offline
Posts: 271
  Quote Observer Quote  Post ReplyReply #510 Posted: 22-Nov-2010 at 17:16
По средината на улиците? Од тоа и се плашев :-) Научен сум на брзо возење а трамвајот ќе биде огромна пречка особено ако е на средина на улиците! Второ нели се набавуваат еден куп нови еднокатни двокатни автобуси а сега и трамвај? Не е малку голема инвестицијата во јавниот сообраќај за вака краток временски период?
Back to Top
гитардемон View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 19-Feb-2008
Online Status: Offline
Posts: 5422
  Quote гитардемон Quote  Post ReplyReply #511 Posted: 22-Nov-2010 at 17:24
Човече поентата на јавниот превоз е да се минимизира автомобилскиот сообраќај. Инвестиција во јавниот превоз не може никогаш да биде преголема! Ќе треба допрва да се инвестира во автобуси што се движат на водород.


Морам да се надополнам, ништо против тебе, иако твоите ставови не само што ми сметаат, дури и ме нервираат, но не си ти виновен, виновно е општеството и недоволното информирање за бенефинитите од јавниот превоз. (барем од квалитетниот јавен превоз).

Edited by гитардемон - 22-Nov-2010 at 17:40
Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Back to Top
nylon View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 23-Oct-2010
Online Status: Offline
Posts: 168
  Quote nylon Quote  Post ReplyReply #512 Posted: 22-Nov-2010 at 17:44
Originally posted by Observer

По средината на улиците? Од тоа и се плашев :-) Научен сум на брзо возење а трамвајот ќе биде огромна пречка особено ако е на средина на улиците! Второ нели се набавуваат еден куп нови еднокатни двокатни автобуси а сега и трамвај? Не е малку голема инвестицијата во јавниот сообраќај за вака краток временски период?

Ако мислеше на мојот пост, на средина на улиците мислев тој да биде одвоен од коловозот. На пример шините да се подигнат на 1 метар над коловозот и да биде совршено ограден.
Нешто слично има во Сиетл и тоа е доста нов и модерен концепт на ЛРТ. Значи мислев на траса која ќе биде апсолутно независна од останатиот сообраќај, практично ќе се добие нешто слично на подземна железница, само што нема да биде под земја.

Придобивки:
1. Многу поголема брзина на ЛРТ-то
2. Прецизност во времето на пристигнување на станаците на ЛРТ-то
3. Многу поефикасен систем на наплата
4. Без ризици за сообраќајни незгоди поради ЛРТ-то
5. Практично претворање на булеварите во урбани автопати, бидејќи ќе биде невозможно пешак да помине преку нив.
6. Раскрсници на две нивоа
Back to Top
Plugger View Drop Down
Senior Member
Senior Member


Joined: 15-Sep-2008
Online Status: Offline
Posts: 378
  Quote Plugger Quote  Post ReplyReply #513 Posted: 22-Nov-2010 at 17:57
Back to Top
Observer View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 13-Oct-2010
Location: MK
Online Status: Offline
Posts: 271
  Quote Observer Quote  Post ReplyReply #514 Posted: 22-Nov-2010 at 18:03
гитар јас гледам од аспект на возач на автомобил. Никогаш не сум користел јавен превоз и не сакам да ме принудат на тоа, уживам во комфорот или се шетам пеш :-)
Back to Top
lslcrew View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 14-Jan-2008
Location: Skopje
Online Status: Offline
Posts: 10988
  Quote lslcrew Quote  Post ReplyReply #515 Posted: 22-Nov-2010 at 18:12
Јавниот превоз секогаш треба да биде во предност пред индивидуалниот. Затоа има методи да се ограничат ленти, па ако треба и улици исклучиво за јавниот превоз. Има и методи на стимулација на користење јавен превоз. Има градови каде дури и осумдесетина проценти од населението користи јаен превоз и тоа се практични примери дека може да се направи ако се сака функционален јавен превоз. Брзо возење е привремена лоша навика и ќе ве молам малку повеќе да се оидувате да направите некоја опсерваија во глава пред да се пише колку да се пише. Изградба на трамвајска мрежа наспроти една лоша навика што може за исклучиво брзо време да се реши, се некомпаративни работи. Како слон и мравка е.

Гитар и твои ставови имаат изнервирано, и мене и многу други, но никој не и рекол директно дека нервираш. Те молам задржи си за себе, не е тоа расправа на темава. Општеството е виновно што не сровело и допрва сег аправи обиди за унапредување на јавниот превоз. Информирање нема многу да донесе, апели па воопшто. Има методи како што кажав предходно, нормално доколку стварно се спроведат.
Back to Top
гитардемон View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 19-Feb-2008
Online Status: Offline
Posts: 5422
  Quote гитардемон Quote  Post ReplyReply #516 Posted: 22-Nov-2010 at 18:14
Затоа има разноразни мерки кои можат да ја забранат употребата на автомобили во центарот на градот. Не може никој да те натера да користиш јавен превоз многу јасно. Затоа, авто-пеш
Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Back to Top
Andrej_LJ View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 20-Oct-2008
Location: Ljubljana
Online Status: Offline
Posts: 2954
  Quote Andrej_LJ Quote  Post ReplyReply #517 Posted: 22-Nov-2010 at 18:30
NEEEEIN! Градете си барок, но не ми го чепкајте јавниот транспорт кога сте толку некомпетентни!

1) Зошто навистина секоја гарнитура прави своја студија за трамвајот во Скопје?
2) Веќе верувам на сите ни станаа јасни неколку работи:
   а) шински тип на јавен транспорт на Скопје му е НЕОПХОДЕН ако мисли да се развива забрзано и во правилна насока. Разглобувано е 100 пати за поволностите и позтивната промена во целокупниот начин на живеење.
   б) тој шински тип на транспорт не смее да биде Трамвај од 19 век, туку од 21 век. Тоа значи колку што се може понезависни траси на линиите на шинскиот превоз, од останатиот (автомобилскиот) сообраќај!
3) НАЈВАЖНО од се според мене се две нешта: прво треба да се наложи на проектантот да испланира мрежа на за класичен трамвај, туку за метро-трам или за лесно метро/брз трамвај. Не смее да се дозволи шинските возила (тоа не значи под дифолт трамвајски, туку некаков хибрид помеѓу трамвај и елетричен воз, особено кога станува збор за линија со повисок капацитет како онаа Н. Лисиче-Ѓ. Петров), да возат по неодвоени ленти, макар тоа и да се третите ленти кои се наменети за автобуси. Јас преферирам во 99% од случаите шините да се на средина на булеварите, со соодветната денивелација, каде тоа е неопходно и серазбира онаму каде што е изводливо под профатливи услови и цена. Второ, кога се планира рбетот на градскиот јавен транспорт, тоа не смее да се прави одвоено од сите останати видови на сообраќај. Како што имаме многу пати сугерирано, тој мора да биде надополнет од регионална/градска железница, за која Скопје веќе има перфектна изградена железничка инфраструктура, која само треба да се надополни и реконструира! Тие три приоритетни насоки се кон Ѓ. Петров/Сарај, Драчево и Бунарџик/Аеродром Петровец! Исто така не смее да се планира трамвај без да се земе во предвид автомобилската мрежа и нејзината надоградба, особено кога таа е нераскинлив и круцијален дел од самата шинска мрежа. Така на пример би било тотална будалаштина (зборови не наоѓам дури), ако се помисли на градење на ЛРТ мрежа без да се изгради барем тунелот под Плоштадот! Второ, незнам како им е замислена линијата од Клинички кон Бутел, но иако јас се залагам да оди подземно под улица Макдонија (притоа досегнувајќи до најклучните и фрекфрентни точки во центарот), сепак може да се изведе истата по(д) и во средината на бул. Климент Охридски, преку новиот мост на Вардар и тунелот под Кале (ууууф и една многу длабока станица на самото Кале...) достигајќи брзо и ефикасно до северните делови на градот! Мислам дека е ужасно потребно и да се размисли за изградба на линија по средината на Јужната тангента, особено во делот од центарот до студентскиот дом Гоце Делчев.

Како што кажавме има безброј варијанти, но има само неколку клучни фактори, кои не смеат да се занемарат. Тоа се: бесконфликтен шински сообраќај со возила со голем капацитет и точност, кои поминуваат денивелирано, особено на најоптоварените точки на градот и мрежа која се дополнува со останатите форми на транспорт како регионална/градска железница П+Р паркинзи и останат тип на јавен и приватен транспорт! Тоа се критериуми кои би морале да се наложат во порачувањето на проучувањето (кое е енто по ред)!


Како надополнување и подкрепа на горе кажаното, ќе посочам само примери на далекугледност од нашето најблиско соседство:

-БЕЛГРАД, кој сега го гради мостот на Ада, во неогавата средина остава простор и за два шиснки колосека, по кои се предвидува некој ден да поминува меторто или ЛРТто, во зависност од тоа што ќе одлучат. Иако се многу далеку од реализација на независен шински концепт, сепак се зема в предвид.
-АТИНА со изградбата на Аттики Одос, односно нивниот систем внатрешни градски автопати изгради и паралелен на автопатот приградски шински систем, кој минува по средината на коловозите.
-БУКУРЕШТ (кој за мое изненадување покрај своите 4 метро линии и МД5 која ќе почне да се гради во 2011, има и една ЛРТ линија, односно Т41) во моментов гради еден огромен (скоро 2 км мост/надвозник со многу клучки) кој е дел од внатрешниот прстен на градот. Таму исто така има шински линии во средината, кои ќе прават поврзување на Т41 со Гара де Норд (каде се сретнуваат и МД4 и МД1).Станува збор за Пасажул Басараб. Красен пример за интеракција, надополнување на неколку типа системи.
-СОФИЈА сега со изградбата на МД2 гради и клучка на неколку нивоа, како и буферни П+Р паркинзи кои би кореспондирале со метрото. Да не зборуваме дека уште во времето на комунизмот, при работата на Националниот Дворец на Културата, значи пред 1981 се изградиле две станици и тунелите меѓу нив, делови од системот кои треба да се поврзат дури во 2012 година, или 30 години подоцна.

Edited by Andrej_LJ - 22-Nov-2010 at 18:41
"Тaм, където глупостта е образец, разумът е безумие." Гьоте
Back to Top
nylon View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 23-Oct-2010
Online Status: Offline
Posts: 168
  Quote nylon Quote  Post ReplyReply #518 Posted: 22-Nov-2010 at 18:58
Originally posted by Andrej_LJ

NEEEEIN! Градете си барок, но не ми го чепкајте јавниот транспорт кога сте толку некомпетентни!

1) Зошто навистина секоја гарнитура прави своја студија за трамвајот во Скопје?
2) Веќе верувам на сите ни станаа јасни неколку работи:
   а) шински тип на јавен транспорт на Скопје му е НЕОПХОДЕН ако мисли да се развива забрзано и во правилна насока. Разглобувано е 100 пати за поволностите и позтивната промена во целокупниот начин на живеење.
   б) тој шински тип на транспорт не смее да биде Трамвај од 19 век, туку од 21 век. Тоа значи колку што се може понезависни траси на линиите на шинскиот превоз, од останатиот (автомобилскиот) сообраќај!
3) НАЈВАЖНО од се според мене се две нешта: прво треба да се наложи на проектантот да испланира мрежа на за класичен трамвај, туку за метро-трам или за лесно метро/брз трамвај. Не смее да се дозволи шинските возила (тоа не значи под дифолт трамвајски, туку некаков хибрид помеѓу трамвај и елетричен воз, особено кога станува збор за линија со повисок капацитет како онаа Н. Лисиче-Ѓ. Петров), да возат по неодвоени ленти, макар тоа и да се третите ленти кои се наменети за автобуси. Јас преферирам во 99% од случаите шините да се на средина на булеварите, со соодветната денивелација, каде тоа е неопходно и серазбира онаму каде што е изводливо под профатливи услови и цена. Второ, кога се планира рбетот на градскиот јавен транспорт, тоа не смее да се прави одвоено од сите останати видови на сообраќај. Како што имаме многу пати сугерирано, тој мора да биде надополнет од регионална/градска железница, за која Скопје веќе има перфектна изградена железничка инфраструктура, која само треба да се надополни и реконструира! Тие три приоритетни насоки се кон Ѓ. Петров/Сарај, Драчево и Бунарџик/Аеродром Петровец! Исто така не смее да се планира трамвај без да се земе во предвид автомобилската мрежа и нејзината надоградба, особено кога таа е нераскинлив и круцијален дел од самата шинска мрежа. Така на пример би било тотална будалаштина (зборови не наоѓам дури), ако се помисли на градење на ЛРТ мрежа без да се изгради барем тунелот под Плоштадот! Второ, незнам како им е замислена линијата од Клинички кон Бутел, но иако јас се залагам да оди подземно под улица Макдонија (притоа досегнувајќи до најклучните и фрекфрентни точки во центарот), сепак може да се изведе истата по(д) и во средината на бул. Климент Охридски, преку новиот мост на Вардар и тунелот под Кале (ууууф и една многу длабока станица на самото Кале...) достигајќи брзо и ефикасно до северните делови на градот! Мислам дека е ужасно потребно и да се размисли за изградба на линија по средината на Јужната тангента, особено во делот од центарот до студентскиот дом Гоце Делчев.

Како што кажавме има безброј варијанти, но има само неколку клучни фактори, кои не смеат да се занемарат. Тоа се: бесконфликтен шински сообраќај со возила со голем капацитет и точност, кои поминуваат денивелирано, особено на најоптоварените точки на градот и мрежа која се дополнува со останатите форми на транспорт како регионална/градска железница П+Р паркинзи и останат тип на јавен и приватен транспорт! Тоа се критериуми кои би морале да се наложат во порачувањето на проучувањето (кое е енто по ред)!

Апсолутно се согласувам. Сличното пробав да го опишам во некој пост погоре. Кога веќе се размислува за шински превоз мора да се размислува барем за концепти не постари од 10 години. Нема логика во 2010 да размислуваме за воведување на сличен трамвајски систем каков што во Виена е направен пред 100 години.
Одвојувањето (денивелирањето) на трасата од постојниот сообраќај е далеку поевтино споредено со изградбата на подземна железница, а се добива прилично иста брзина и прецизност. Како предност на ЛРТ-то во однос на подземната железница е флексибилноста.
Шинските возила практично би биле Streetcar што значи дека може да се движат и по улиците како класичен трамвај.
Како пример би го навел Link Light Rail во Сиетл. Системот е изграден пред 7-8 години и е доста револуционерен во употребата на трамваите.
Всушност трасата на некои делови е денивелирана по средината на "булеварите", на некои делови оди по самата улица како класичен трамвај, а има и делови каде е на посебни "аквадукти" како и подземни делови на трасата.

Еве неколку слики. Link Light Rail Сиетл








Edited by nylon - 22-Nov-2010 at 19:26
Back to Top
Observer View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 13-Oct-2010
Location: MK
Online Status: Offline
Posts: 271
  Quote Observer Quote  Post ReplyReply #519 Posted: 22-Nov-2010 at 19:07
nylon и Andrej_LJ ми го дадоа одговорот. Не се изразив најдобро, мене ме интересираше дали и колку трамвајот би влијаел врз сообраќајот со автомобили, а нивните одговори и идеи се прифатливи за мене - трамвајски сообраќај кој ќе биде целосно одвоен или да има минимално влијание врз автомобилскиот сообраќај. Особено ми изгледа добро овој трамвајов во Сиетл само не знам кај нас колку има простор за вакво нешто.
Back to Top
Andrej_LJ View Drop Down
Senior Member
Senior Member
Avatar

Joined: 20-Oct-2008
Location: Ljubljana
Online Status: Offline
Posts: 2954
  Quote Andrej_LJ Quote  Post ReplyReply #520 Posted: 22-Nov-2010 at 19:30
Се согласувам, само имам две минорни забелешки во однос на твојот пост. Првата се однесува на тоа дека Виена пред точно 112 години ја има пуштено својата прва целосно одвоена градска железница, која сега е дел од У6.

1898 - in this year Otto Wagner's Stadtbahn (Metropolitan Railway) was officially opened. Today's metro is based on this system, but the Stadtbahn was a full-scale railway, operated with steam engines and run by the Federal Railways.

Еве дел од сеуште запазената и делумно во експлоатација интфаструктура на Ото Вагнер во Виена (отворен 1898 година):







Второто се однесува на фактот што аквадукт пренесува вода, а ти веројатно мислиш на ескада/мост.

За крај би истакнал дека пред некој месец се позаинтересирав за градскиот транспорт во германските градови, со големина и нужди слични на Скопје и дојдов до многу интересни концепти и идеи. Германците се навистина шампиони во јавен транспорт, особено кога станува збор за комбинирање и измислување на многу различни типови на шински градски и приградски јавен транспорт.
"Тaм, където глупостта е образец, разумът е безумие." Гьоте
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2425262728 60>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down



This page was generated in 0.207 seconds.

Copyright ©2007 - 2024  build.mk

Коментарите на форумот претставуваат лично мислење на нивните автори и не претставуваат официјален став на build.mk.